top of page

מיניות ונוכחות - איך מתרגלים ומביאים נוכחות לתוך מעשה האהבה


נוכחות זו היכולת שלנו להיות בכאן ובעכשיו , ברגע הזה. נוכחות מודעת זו היכולת להביט על עצמנו, על מעשינו, על מחשבותינו ועל רגשותינו ללא שיפוט וללא התנגדות, כאילו היינו אדם המסתכל על עצמו מהצד. אין הכוונה למודעות עצמית המתמקדת ב"איך אני נראה", "מה זה אומר עלי" ו"היכן שוב טעיתי" אלא מדובר ביכולת להסתכל פנימה אל הגוף ולהיות ולקבל את כל מה שעולה .

למה זה חשוב להיות בנוכחות ?

העולם היום מוצף במידע, מהרגע שאנחנו פותחים את העיניים, והיום מתחיל להתגלגל, כמות המידע שמגיעה אלינו למח היא מ-ט-ו-ר-פ-ת. אין מח שיכול להתמודד עם כמות העומס שיש היום מתוך החיים, מתוך הדיגיטל ומתוך הצבעוניות והמהירות של העולם. הכל קורה מהר ויש רגעים שלא מספיקים להבין משהו וכבר עוברים או עושים את הדבר הבא.

אנו עסוקים בהמון מחשבות על דברים שקרו ועל דברים שעוד יקרו, דאגות, פחדים, מחשבות על איך אני נראה, גידול ילדים ( במידה ויש ), עבודה, געגועים שלא ישובו יותר לעולם, התנגדויות ושיחות פנימיות ובמקרה הטוב אנחנו מתייחסים להווה כאל מעבר לעתיד . כתוצאה מכך, אנו ממצים חלק קטן בלבד מהאפשרויות שהחיים מציעים לנו, ויש שם פוטנציאל גדול שאותו אני רוצה שתדעו ותכירו. מרוב שאנחנו עסוקים בכל כך הרבה דברים אחרים, אנו לא באמת פנויים להרגיש, לחוות וללמוד ממה ואת מה שקורה עכשיו.

אתן את דוגמת הילדים, כי אני מניחה שרובנו פגשנו ילדים וגם כולנו היינו כאלה פעם. לילדים יש אסטרטגיה חוקרת ולומדת כי הכל חדש בשבילהם. הם מרגישים את מה שיש להם ביד, מסתכלים עליו, חוקרים אותו, מריחים אותו, טועמים אותו ואפילו מריירים עלי. את זה הם עושים בנוכחות מלאה לדבר אותו הם עושים, בלי לחשוב על מה הם אכלו או שתו, מה היה קודם או מה מדאיג אותם.

אצלנו, ה'בוגרים', האסטרטגיה היא כבר מארגנת ומסדרת לפי הדברים שכבר למדנו בעבר- שזו יכולת נהדרת ליעילות ולתפקוד ביומיום שלנו שחוסכת ומארגנת זמן. יחד עם זאת יש משהו ביכולת הזאת שחוטא למטרה של הכאן והעכשיו ולא מאפשר לנו באמת להיות בנוכחות ברגעים שממש חשוב שתהיה שם נוכחות. אז חשוב להבין ולדעת מתי להשתמש באסטרטגיה הזו ומתי בזו.

למה חשוב לנו בכלל להיות בנוכחות בתוך המיניות שלנו ?

כאשר אנחנו נכנסים למעשה האהבה עם תיק המחשבות שלנו, אנחנו לא מרוכזים בהנאה ובעונג שלנו, אנחנו חושבים על מטלות, אנחנו חושבים על היום שהיה או על היום שיהיה, אנחנו אולי רוצים לסיים מהר או להגיע לאורגזמה. מעשה האהבה זה מקום כל כך רך ופגיע שבו רצוי ומותר פשוט להיות עם כל מה שקורה באותו הרגע. מעשה האהבה יכול להיות מהיר, איטי, לוהט ועדין, רגשי מאוד וההבדל מאוד מורגש כאשר אנחנו בנוכחות וכאשר אנחנו לא. כאשר אין נוכחות בתוך מעשה האהבה, פוטנציאל העונג שלנו מופחת ואנו פחות פנויים להרגיש תחושות ורגשות, אנו בעיקר עסוקים במחשבות.

"להגיע לאורגזמה", "להגמיר אותו או אותה", "לחדור" או כל מיני דברים חדורי מטרה לגמרי מורידים מנוכחות, כי אם אני עסוק ביעד ובמטרה, אז אני עלול קצת לפספס את הדרך ולא לשים לב אולי מה קורה לי בגוף תוך כדי וגם למי שנמצא מולי. עומס מחשבות והקושי להיות בנוכחות במיניות יכולים להשפיע על החשק המיני שלנו ואז אולי אני לא ארצה להיות במיניות כי אני לא חווה עונג. כאשר אנחנו לא בנוכחות גם אנחנו מפסידים שלל של תחושות ורגשות וגם מי שנמצא מולנו עלול להרגיש את זה, וזה משפיע על ההתנהגות והמחשבות שלו גם. נוכחות יכולה להביא אותנו לתחושה חדשה והנאה מהדבר הקטן ביותר.


הפשטות עוברת דרך התודעה שלנו מבלי להשאיר חוויה כלשהי, ולפעמים היא לא נתפסת בתודעה שלנו ואנו צריכים דרמה. לדוג' : עבור רובנו הנשימה היא סתם פעילות סתמית שאנו חוזרים עליה אינספור פעמים מבלי לייחס לה חשיבות, זאת עד לרגע שייתקע לנו משהו בגרון, ואז נבין את משמעות הנשימה ונהיה נוכחים ומודעים אליה באופן שלא היינו מודעים אליה קודם. הדרמה שקרתה העצימה את ערכה בתודעה שלנו והפכה אותה לחוויה יותר מודעת.


כאשר אני בנוכחות אני לומד/ת לפעול מתוך שיקול דעת ולא מתוך הדברים שמפעילים אותי כי הם מקושרים לי לזכרונות או השלכות עתידיות, וזה דבר מאוד משמעותי במערכות יחסים. אז כמובן שאני לא יכולה לכתוב כל כך הרבה דברים מבלי לתת לכם כמה טיפים ישימים לעבודה על שיפור הנוכחות.

  1. שחרור מטרה - אחד העקרונות המדהימים מעולם הטנטרה זה להיכנס לכל סיטואציה בלי מטרה. אל תבואו עם מטרה לחדור או להגיע לאורגזמה, תבואו לחקור את פוטנציאל העונג שלכם, תבואו בסקרנות, בהתבוננות ותראו מה קורה לכם בגוף ובהתאם לזה תמשיכו, תעצרו או תפעלו. ייתכן והגעתם חדורי מטרה לחדירה אבל מה שבאמת בא לכם עכשיו זה כרבול ושיחה טובה - אז תהיו קשובים לגוף שלכם ולא לראש ששם מטרות.

  2. הפחתת גירויים (להפחית שימוש במסכים ) – ניתן להפחית גירויים בעזרת סדר וארגון של הבית ולהקציב שעות למסכים. לדוג' אני בלילה על מצב טיסה ובשעה-שעתיים ראשונות של הבוקר אני לא פותחת אותו ממצב טיסה. פייסבוק וווצאפ , חדשות למיניהם זה דברים שגוזלים המון המון מקום במחשבותנו – הדברים האלה אחר כך רצים לנו בראש ובמחשבות מבלי שאנו בכלל מודעים אליהם.

  3. תכנון וניהול זמן נכון - שיאפשר לי שליטה על חיי וארגון כך שאוכל להיות ממוקד בתוך כל משימה . לדוג' לסיים כביסה ולארגן – אם זה חשוב לי ומטריד אותי לפני שאני נכנס למיטה.

  4. לעבוד עם צ'ק ליסט ועם ניהול עצמי שיאפשר לי לפנות זמן לזה בראש. כשאני מוציא משימות מתוך הראש אל הכתוב, אני מפחית עומס שנמצא בראש שלי .

  5. מדיטציית מיינדפולנס - ארחיב באחד מהבלוגים הבאים שלי יותר על נושא המדיטציות ויהיו גם לא מעט סרטונים בנושא. אבל בקצרה, זוהי המדיטצייה הכי "פשוטה" ובסיסית שמתמקדת אך ורק בנשימה שלנו. יושבים בישיבת מדיטציה, ישיבה מזרחית או על קצה של כסא (גב ישר ולא נשען, רגליים ומתניים ב 90 מעלות ). מכוונים שעון, עוצמים עיניים ומתבוננים בנשימה. בכל פעם שהתודעה שלנו בורחת למחשבה , אנחנו נחזיר את המיקוד שלנו לנשימה. נשמע פשוט אבל אחד הקשים!!קצת רעיונות על איך להתבונן בנשימה : ניתן להתבונן מאיפה האויר נכנס ומאיפה יוצא, לשים לב טמפ' של האוויר שנכנס ושיוצא, איזה איברים בגוף זזים בזמן נשימה, ניתן להרגיש את השיערות באף זזות, ולבחון את קצב הנשימה שלי והאם יש הפסקה בין שאיפה לנשיפה )

מיניות מעצימה או מודעת זה להפוך את המיניות שלנו לשדה של חקירה ולבוא בנוכחות אוהבת ובסקרנות כל פעם מחדש. זה ללמוד את עצמי ואת התחושות בגוף שלי, זה לבוא ללא מטרה מוגדרת מראש של איך זה צריך להיראות ולאן צריך להגיע, זה לבוא בלי הגדרה של מה זה טוב ומה זה רע אלא להיות בקבלה של כל מה שעולה שם בעין לא שיפוטית. במשפט פשוט, זה לאפשר לעצמנו להתחבר ולהקשיב לתחושות שעולות מן הגוף כאשר אנחנו במיניות עם עצמו או עם האחר.

בקליניקה אנחנו לומדים נוכחות, נוכחות אוהבת ומודעת. אם אתם חווים קושי במיניות שלכם או קושי בכניסה לנוכחות אתם מוזמנים באהבה לתרגל את זה איתי בקליניקה ולהבין איך אתם מכניסים את זה לתוך המיניות שלכם ולחיים בכלל.


bottom of page