top of page

חקירת ארבעת סוגי התקשורת והשפעתם על מערכות יחסים מיניות

תקשורת אפקטיבית היא אבן היסוד של מערכות יחסים מוצלחות, אישיות ומקצועיות כאחד. עם זאת, לא כולם מתקשרים באותו אופן, וסגנונות תקשורת שונים עלולים להוביל לאי הבנות, לעימותים, ובסופו של דבר, להתמוטטות במערכות יחסים.

אחת הדרכים להבין סגנונות תקשורת שונים היא באמצעות העבודה של ד"ר יצחק אדיג'ס, שזיהה ארבעה סגנונות תקשורת מובחנים. נחקור את ארבעת הסגנונות הללו ואת ההשלכות שלהם על תקשורת, מערכות יחסים ומיניות.


ארבעת סגנונות התקשורת הם :

1. סגנון "משימתי" - מאופיין בישירות, אסרטיביות וגישה מכוונת לתוצאות. משימתיים ממוקדים בהשגת מטרותיהם ואינם חוששים לקחת אחריות כדי לבצע דברים. לעתים קרובות הם תחרותיים מאוד, ועשויים להיראות אגרסיביים או חסרי סבלנות. משימתיים מעריכים את היעילות והאפקטיביות מעל הכל, ואינם מעוניינים ב"נחמדות חברתית" או "בזבוז זמן" בשיחות חולין.

הם יעילים בביצוע דברים ויכולים להיות מנהיגים נהדרים. עם זאת, הם עשויים להיאבק באמפתיה ועלולים להיראות כחסרי רגישות או אכפתיות. בנוסף, הם עלולים למצוא קושי בשיתופי פעולה ובעבודה משותפת, מכיוון שהם מתקשים לשחרר את השליטה.

2. סגנון "מקדם" - מאופיין בהתלהבות, כריזמה והתמקדות בבניית מערכות יחסים. הם אקספרסיביים מאוד והם אוהבים לצאת אל העולם. הם מספרי סיפורים טבעיים ולעתים קרובות הם מאוד יצירתיים. מקדמים מעריכים קשרים אישיים והם מיומנים לגרום לאחרים להרגיש ששמעו אותם ומבינים אותם.

הם מעולים בבניית מערכות יחסים ויכולים לשכנע מאוד. עם זאת, הם עשויים להיאבק במעקב וייתכן שיהיה להם קשה להישאר מאורגנים. בנוסף, הם לעתים עלולים להיתפס כחסרי כנות או רגשיים מדי.

3. סגנון "תומך"- מאופיין בהתמקדות בהרמוניה וברצון להימנע מקונפליקט. התומכים הם המקשיבים האולטימטיביים. הם אמפתיים ואכפתיים, ולעתים קרובות הם הדבק שמחזיק קבוצה או משפחה. תומכים מעריכים מערכות יחסים ומיומנים בפתרון בעיות וקונפליקטים.

הם מעולים בבנייה ותחזוקה של מערכות יחסים ולעתים קרובות נתפסים כאמינים מאוד. עם זאת, הם עשויים להיאבק באסרטיביות ואולי יתקשו לעמוד על שלהם. בנוסף, הם עלולים להיראות כחסרי החלטיות או אכפתיים יתר על המידה.

4. סגנון "מנתח" - מאופיין בהתמקדות בעובדות ובהיגיון. הם ממוקדים מאוד בפרטים והם מצוינים בפתרון בעיות. לעתים קרובות הם מאוד מאורגנים ועשויים להיראות כפרפקציוניסטים. הם מעריכים דיוק ועשויים להימצא בעימותים על דברים שלא נאמרו במדויק.

הם מעולים בניתוח נתונים וקבלת החלטות מושכלות. עם זאת, הם עשויים להיאבק ביצירתיות ואולי יתקשו לראות את התמונה הכוללת. בנוסף, הם עשויים להיראות קרים או מרוחקים.



בעוד שסגנונות תקשורת לא נראים קשורים ישירות למיניות, הם יכולים להשפיע באופן משמעותי על מערכות היחסים המיניות שלנו. בפרט, הדרך שבה אנו מתקשרים עם בני הזוג המיניים שלנו יכולה להשפיע על הסיפוק המיני שלנו

ועל הבריאות הכללית של מערכות היחסים והמיניות שלנו.

לדוגמה, מישהו עם סגנון תקשורת "משימתי" עשוי לגשת למין כפעילות מכוונת מטרה, תוך התמקדות בהשגת תוצאה או ביצועים מסוימים. זה עלול להוביל לחוסר אינטימיות או קשר רגשי עם בן הזוג, מכיוון שהם עשויים להיות ממוקדים יותר בהשגת המטרות המיניות שלהם מאשר בבניית מערכת יחסים חזקה ומספקת.

מצד שני, אדם בעל סגנון תקשורת "תומך" עלול להתקשות בביטוי הצרכים והרצונות המיניים שלו, מה שיוביל לתחושה של חוסר הגשמה או חוסר שביעות רצון ביחסים המיניים שלו. הם עשויים לתעדף הרמוניה ולהימנע מקונפליקטים על פני לטפל בבעיות או לבקש מה שהם רוצים, מה שעלול להוביל לחוסר תקשורת ואי הבנות.

באופן דומה, מישהו עם סגנון תקשורת "מקדם" עשוי לתת עדיפות לבניית קשרים רגשיים עם בן זוגו המיני, מה שיכול להועיל ליצירת תחושת אינטימיות והגשמה מבחינה רגשית. עם זאת, הם עלולים להיאבק בהצבת גבולות מיניים או בהבאת הצרכים שלהם, מה שעלול להוביל לחוסר אוטונומיה או עצמאות בחוויות המיניות שלהם.

לבסוף, מישהו עם סגנון תקשורת "מנתח" עשוי לגשת למין מנקודת מבט אינטלקטואלית או אנליטית יותר, תוך מתן עדיפות לתקשורת ופתרון בעיות במערכת היחסים המינית שלהם. למרות שזה יכול להועיל ליצירת תקשורת פתוחה וטיפול בבעיות פוטנציאליות, זה עשוי גם להוביל לחוסר ספונטניות או חיבור רגשי בחוויות המיניות שלהם.


לסיכום, סגנונות התקשורת שלנו יכולים להשפיע על הדרך בה אנו ניגשים וחווים מיניות, והבנת סגנון התקשורת שלנו, כמו גם של בן הזוג שלנו, יכולה להיות אחד מהמפתחות לבניית מערכת יחסים מינית מספקת. על ידי זיהוי ואיזון סגנונות התקשורת שלנו, אנו יכולים ליצור סביבה של כבוד הדדי, הבנה והנאה ביחסים המיניים שלנו.


רוצים לדעת מהו סגנון התקשורת שלכם ?

1. תורידו את הקבצים שהוספתי לכם כאן :

2. תמלאו את שני השאלונים - אתם נותנים נקודה לדבר שהכי מאפיין אתכן מבין השניים. לדוגמא : בשאלון דומיננטי מול פאסיבי תסמנו אם אתם יותר מצטרפים או יותר לוקחים פיקוד, ומי שמאפיין אתכם מקבל נקודה.

3. לבסוף תסכמו כל טור בנפרד ותחסירו את התוצאות. את המספרים שמתקבלים אנחנו מסמנים על הטבלה בהתאם לצד שהיה מספר גבוה יותר .

לדוגמא אם בשאלון של הדומיננטי - פאסיבי יצאה לי תוצאה : דומיננטי - 13, פאסיבי - 4. אני מחשבת 13-4 ואת התוצאה 9 אני ממקמת בציר ה- X בצד של הדומיננטי!

אם בשאלון של הרשמי בלתי רשמי יצאה לי תוצאה : רשמי - 1, בלתי רשמי - 16, אני מחשבת 16-1, ואת התוצאה 15 אני מסמנת בציר ה- Y בצד הבלתי רשמי.

4. לאחר שמיקמתם את 2 הנקודות שלכם על המפה אתם יכולים לראות היכן הן נפגשות ולפי זה לראות איזה רביע אתם ואיזה סגנון תקשורת הוא שלכם.


לא הצלחתם ?

מוזמנים לכתוב לי בפרטי :)

izak.tal@gmail.com





bottom of page